Somnambulism

Somnambulism

de Iaroslava Pulinovici
Traducerea: Bogdan Budeş

Regia: Alexandru Mâzgăreanu
Scenografia: Rodica Der
Muzica: Alexandru Suciu

Distribuția:
Slava – Ion Grosu
Alla – Crenguţa Hariton
Dima – Karl Baker
Boris – Sorin Cociş
O fată – Diana Roman
Maksim – Iulian Mihai Cristea

Durată:1 h 40 min

Lui Slava îi moare soţia, Renata. După o vreme, el găseşte e-mail-urile soţiei sale, din care reiese că ani de-a lungul Renata îl înşelase, paternitatea lui fiind, astfel, anulată. Oricât l-ar durea, el înţelege că nu are niciun drept s-o învinovăţească pe Renata, fiindcă şi el, de vreo patru ani, are o amantă. Tot gândindu-se la natura minciunii, Slava hotărăşte să nu mai mintă, să spună doar adevărul. Iar această hotărâre îi aduce noi suferinţe: el devine caraghios şi incomod pentru restul lumii.

Spectacolul este rezultatul ediţiei a V-a a proiectului Spectacolul începe cu o lectură, desfăşurat în luna iulie a anului 2015 la Teatrul Nottara. În cadrul acestuia, au fost prezentate, la rubrica Teatrul contemporan rus, trei piese semnate de scriitoarea Iaroslava Pulinovici: Corul lui Caron, Janna şi Somnambulism.

DOSAR DE PREZENTARE

Stagiunea 2016-2017

Sala George Constantin

Prima reprezentație: 14 ianuarie 2017

Somnambulism de Iaroslava Pulinovici

Traducerea: Bogdan Budeș

Regia: Alexandru Mâzgăreanu

Scenografia: Rodica Der
Muzica: Alexandru Suciu

 

Distribuția

Slava – Ion Grosu

Alla – Crenguţa Hariton

Dima – Karl Baker

Boris – Sorin  Cociş

O fată – Diana Roman

Maksim – Iulian Mihai Cristea

 

Durata: 1 h 40 min.

Spectacolul este rezultatul celei de-a V-a ediții a proiectului Spectacolul începe cu o lectură, desfășurat în luna iulie a anului 2015 la Teatrul Nottara. În cadrul acestuia, au fost prezentate, la rubrica „Teatrul contemporan rus”, trei piese semnate de scriitoarea Iaroslava Pulinovici: Corul lui Caron, Janna și Somnambulism.

Sinopsis

Lui Slava îi moare soția, Renata. După o vreme, el găsește e-mailurile soției sale, din care reiese că, ani de-a lungul, Renata îl înșelase, paternitatea lui fiind, astfel, anulată. Oricât l-ar durea, el înțelege că nu are niciun drept s-o învinovățească pe Renata, fiindcă și el, de aproximativ patru ani, are o amantă. Tot gândindu-se la natura minciunii, Slava hotărăște să nu mai mintă, să spună doar adevărul. Iar această hotărâre îi aduce noi suferințe: el devine caraghios și incomod pentru restul lumii.

 

Despre spectacol

Adeseori, ne preumblăm prin viață cu ochii închiși, aidoma unor somnambuli, rătăcind printre umbre, ratându-ne menirea și ajungând, astfel, să ne amăgim pe noi înșine și pe ceilalți. Viața lui Slava, personajul principal al acestui vis în stare de veghe, este un șir de iluzii ce încep să se destrame odată cu moartea soției sale, Renata: a fost înșelat de aceasta, statutul său de tată este pus la îndoială, iar adevărul său se dovedește a fi fost o minciună, fiindcă și el a ales calea înșelăciunii.

Personajele piesei sunt atinse, fără excepție, de acest mal du siecle, care se așterne peste realitate, ocultând-o. Între vii și morți, între cei treji și cei adormiți nu mai există o graniță separatoare, fiindcă lumile comunică, se întrepătrund și fac imposibil de discernut iluzia de real. Somnambulism este o meditație asupra viselor noastre, care ne stau alături, ca niște spectre, în viața de zi cu zi, și ne cheamă cu ele spre tărâmuri nebănuite.

Claudiu Sfirschi-Lăudat, secretar literar

Argumentul regizorului

În piesa Iaroslavei Pulinovici este vorba despre minciună – o temă incomodă și majoră a vremurilor pe care le trăim. Spectacolul meu merge mai departe și vorbește despre un om care s-a pierdut la un moment dat în propria viață. Pentru eroul principal, Slava, timpul s-a oprit. Acesta se uită cu atenție și disperare în jurul său și caută un răspuns care să îl ajute să afle încotro trebuie să o apuce, pentru a da un nou sens vieții sale.

Întreg spectacolul este conceput ca un poem dramatic, o incursiune în lumea confuză a personajului principal. Atât light design-ul, cât și universul sonor creează o atmosferă intimă, care potențează trăirile cele mai profunde ale personajelor.

Alexandru Mâzgăreanu, regizor

 

Argumentul scenografei

Am dorit ca incursiunea mea în universul delicat, dar, în același timp, robust, în care se scaldă Slava, protagonistul nostru, să se reflecte în spațiul ce capătă și el o dimensiune parcă suspendată în timp. Le mulțumesc celor implicați în acest proiect pentru profesionalism și inima deschisă.

Rodica Der, scenografă

 

Actorii, despre spectacol

Ion Grosu

„Aș putea spune că mă regăsesc în acest rol. Vârsta personajului coincide aproximativ cu a mea și, undeva, experiența vieții mele se regăsește pe tot parcursul personajului din piesă. În general, multe nu aș putea să spun referitor la cât de intens mă regăsesc eu, doar că știu că experiența mea adunată în toți acești ani mă ajută să înțeleg anumite lucruri prin prisma acestui personaj. Pe undeva, fără să conștientizăm, niște aspecte din viață, din trecut ne urmăresc, fără ca noi să le fi conștientizat. Somnambulismul acesta ne-a făcut pe toți să ne ferim de o serie de adevăruri nechestionate.

Crenguța Hariton

„Caut încă, explorez personajul pe care îl am în Somnambulism. Regizorul Alexandru Mâzgăreanu mă sprijină foarte mult și mă bucur enorm că lucrez cu el. Regizorul merge spre adevăr, spre personaj, spre amănunte, conturează în detaliu personajele. Nu am mai lucrat de mult atât de frumos. Eu vreau să descopăr un mod mai bun de a face această meserie. Sper să mă redescopăr și să mă îmbogățesc odată cu acest rol și cu întâlnirea cu Alex. Am ajuns să văd în altă lumină meseria de actor. Trebuie să cauți și să găsești adevărul.”

 

Karl Baker

„Personajul îmi este foarte apropiat, nu doar ca vârstă, ci și ca situație: și eu am un copil. Băiețelul meu are aceeași vârstă ca el. Fiind prietenul cel mai bun al lui Slavka, personajul principal interpretat de Ion Grosu, Dima trece odată cu el prin tragedia lui personală. Personajul meu încearcă să-l trezească un pic, deoarece apucase pe un drum greșit. Slavka se separă de ceilalți, se închide în el, încearcă să-și dea demisia de la serviciu, din viață. Dima îl pune în fața oglinzii și-i spune că are pentru ce să trăiască, pentru ce să se bucure. Minciuna este în centrul lui Slavka, care a fost mințit în toți acești ani și care a mințit la rândul său și acum se zbate cu realitatea care îi bate la ușă.

Somnambulismul este un curent general, care a pătruns la noi și, astfel, vedem cum omul merge precum calul, nu vede în stânga, în dreapta, trece nepăsător, rece, distant. Salutăm, ne pupăm cu semenii noștri, dar e cu totul altceva. Suntem cu mintea în altă parte. Suntem pierduți și nu ne mai trezim. Sunt foarte interesante titlul Somnambulism și ceea ce se întâmplă în text. Este un text foarte provocator, dur, apăsător, dar, în același timp, real. Prin personaje, spectacolul va prinde și la generația tânără. Spectacolul are o atmosferă încărcată, grea, care te duce la sânge, la votcă, la fumat. Există și o tentă hippy în el. E de azi și de mâine ceea ce se întâmplă în spectacol! Este un spectacol de atmosferă, de energie, totul pleacă de la noi!”

 

Sorin Cociș

„Îmi place să lucrez cu Alex. E un regizor tânăr, inventiv, cu surse de umor surprinzătoare și reacționez neașteptat la multe găselnițe ale sale. E o echipă cu care mi-e drag să lucrez. Suntem pe aceeași lungime de undă și funcționăm bine împreună.

Diana Roman

„N-aș spune prea multe despre personajul meu, pentru că aș strica o surpriză – personajul, în contextul acestei piese, este o surpriză. Apare de niciunde și dispare nu știm unde. Poate să fie chiar o vedenie. A autorului, a personajului cu care interacționează sau chiar a spectatorului. V-am băgat în ceață. Ei, exact acolo-i și fata asta.”

Iulian Mihai Cristea

„Între mine și personajul din piesă sunt asemănări! Amândurora ne plac – de fapt, suntem ahtiați după – jocurile video. În același timp, avem experiența de a crește cu un singur părinte. Personajul meu încearcă pe cât posibil să facă lucrurile cât mai bine pentru tatăl său, eroul principal. Acest personaj, care își asumă un rol parental în piesă, nu doarme, orbecăie și, astfel, lentilele prin care publicul va scruta spectacolul aparțin personajului interpretat de Ion Grosu. De aici și titlul și senzația preponderentă de somnambulism.

EXTRASE DIN TEXT:

SLAVA: M-am gândit… Tot timpul m-am gândit atunci… Așa, ca prostu’… M-am… (se poticnește)

DIMA: Zi. Dacă vrei să zici ceva, zi…

SLAVA: Da’ știi deja… Dacă mă gândesc bine, e așa o prostie. E soarta sau cum îi zice… Da, exact, e ca și cum cineva… Parcă mi s-a făcut o glumă. Pur și simplu. Nu m-am gândit niciodată de unde o să vină. Știam deja, știam de mult c-o să apară. Știam așa – intuiam. Da’ nu m-am gândit niciodată. Nu m-așteptam să fie așa. Concret – așa. Și știi, când m-au sunat, eram blocat în trafic. Bară la bară-n mă-sa, ditamai ambuteiaju’. Și unde să mă duc, Dima? Ce să fac? Unde să mă duc? Să las mașina? Să fug? Să strig? Eram pe banda din mijloc! Unde să fug din aglomerația aia? Ce să fac? Plâng, strig, mi-a crescut și tensiunea. Și stau în trafic. Și aștept, aștept, aștept… Și-n ochi aveam niște gâze verzi…

DIMA. Slav… Nimeni nu-i ferit de…

SLAVA. Despre asta-i și vorba… Că nimeni. De minciună. De trădare. De moarte. Nimeni nu-i obligat să-ți spună adevărul, nimeni nu-i obligat să trăiască de dragu’ tău. Toate astea singur ți le bagi în cap. Ai, pur și simplu, o impresie prea bună despre tine.

SLAVA: După moartea Renatei am vrut să-i șterg mailul. Și, înainte să fac asta, mi-am băgat nasul în… de la început de tot. Și-am picat pe chestia asta. Am citit toată corespondența. Eduard. Ce nume! Cu fotografii atașate. El cu ea. La trei ani după nunta noastră, se pare că ea și el… M-am uitat mai atent la fotografie. Un gând negru și-a făcut loc în minte. Ia să calculez, zic. Și s-a potrivit… În ultimul mesaj, el îi scrie: „Întoarce-te, de ce m-ai părăsit, ce s-a întâmplat”… și tot așa, mi-e și silă să-mi amintesc… Deci ea l-a părăsit când era deja în luna a patra însărcinată cu Maks. La început, mi-am zis să nu mă gândesc prea mult. După care, cu cât trecea timpul, mă gândeam tot mai mult. Îmi venea să și râd. Am printat fotografia nenorocitului ăluia. Și stăteam noaptea și comparam fotografia ăluia cu a lui fii-miu. Mă uitam, mă uitam, până începea să-mi țăcăne ceva în cap de nervi. Îmi ziceam, ce tâmpenie, mai bine să știu adevărul decât să mă chinui așa. Și am făcut proba genetică. Mai bine m-aș fi chinuit. Am dat și-o grămadă de bani.

DIMA: Slavka… Asta-i ceva îngrozitor. Ascultă… Maks oricum ți-e fiu. Cum? Tu l-ai crescut. E-al tău… SLAVA. Normal că-i al meu. Zic eu că nu? Ce s-a-ntâmplat? A mai ieșit la iveală o minciună. Sunt obișnuit. Pe cine să întreb acum? Moartea? Pe Dumnezeu? N-or să-mi răspundă.

SLAVA: Alka, știi ce… M-am hotărât. Nu trebuie să ne mai vedem.

ALLA: Cum adică?

SLAVA: Așa. M-am săturat de minciună. Acum nu mai suntem legați. Dar oricum… Am mințit-o. Și sufletul ei zboară acum pe deasupra noastră și vede toate astea. Nu vreau.

ALLA: Ce, mă părăsești?

SLAVA: Da.

ALLA: Bine. Ăsta e ultimul tău cuvânt?

SLAVA: Da.

ALLA: Bine. Promite-mi doar un lucru…

SLAVA: Da?

ALLA: Mâine, pe trezie, mă suni! Promite-mi!

SLAVA: Nu. Nu pot să-ți promit asta.

ALLA: Te rog… Hai să vorbim mâine despre tot. Dacă așa ai hotărât, bine… Bine. Suntem adulți, dacă asta e decizia ta, o accept. Dar nu se poate așa… Patru ani – ce-a fost asta? Da, ne-am purtat urât. Suntem vinovați față de Renata. Dar nu e nimeni vinovat că așa s-a… Slava, eu sunt gata să-l cresc și pe Maks, o să fac tot ce pot să-i fiu ca o a doua mamă, cea mai bună din lume, m-am gândit deja la asta. Și nu pentru că m-ar fi bucurat moartea Renatei. E clar că mi-am pus și problema asta. Nu-i ceva rău, cred. Pur și simplu, m-am gândit cum o să trăim mai departe. Am căutat o ieșire. Mi-am făcut griji pentru tine. Slava… Te rog… Mi-e greu să vorbesc. Hai să ne-auzim mâine la telefon. Hai să ne vedem… Pur și simplu… Nu se poate așa, patru ani, și brusc ne despărțim…

SLAVA: Nu mai pot să mint.

SLAVA: Renata… Renata…

RENATA: Aici sunt…

Pauză.

SLAVA: Renata, Renata, mă salvezi? De ce toate astea?

RENATA: Nu știu…

SLAVA: Mi s-a părut că viață o să tot fie… Și, de fapt, e gata.

RENATA: Și mie la fel.

Pauză.

SLAVA: Te iubesc…

RENATA: Și eu pe tine.

SLAVA: N-am vrut să te mint. Nu știu cum s-a întâmplat asta…

RENATA: Nici eu pe tine. (Pauză) Mergem?

SLAVA: N-avem pe unde ieși.

RENATA: Știu eu o ieșire pe acoperiș…

Sfârșit.

Despre autoare

 

Iaroslava Pulinovici s-a născut în 1987 la Omsk, în Rusia. A absolvit Institutul Dramatic din Ekaterinburg, unde a studiat scriere dramatică la clasa lui Nikolai Koliada. A câștigat numeroase premii la concursuri naționale și internaționale de dramaturgie. În 2006, a ajuns pe lista scurtă a Premiului pentru Debut, pe care l-a și câștigat în 2008. Textele ei sunt montate cu regularitate în Rusia și Europa. Printre cele mai importante piese ale sale se numără: Janna, Profesorul de chimie, Visul Natașei, Somnambulism, Corul lui Caron, Norul fericirii, Un aprilie fără sfârșit, Pasărea Fenix se întoarce acasă. De asemenea, a semnat și scenarii de film: Nu mă întorc, Dincolo de linie.

Dosar realizat de Claudiu Sfirschi-Lăudat

 

 

25 Aprilie 2020, ora 19:30, Sala George Constantin
29 Februarie 2020, ora 19:30, Sala George Constantin
01 Februarie 2020, ora 19:30, Sala George Constantin
29 Mai 2019, ora 19:30, Sala George Constantin
31 Martie 2019, ora 19:30, Sala George Constantin
13 Martie 2019, ora 19:30, Sala George Constantin
11 Noiembrie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
11 Octombrie 2018, ora 20:00, Sala George Constantin
26 Septembrie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
10 Iunie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
19 Aprilie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
31 Martie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
31 Martie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
18 Februarie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
19 Ianuarie 2018, ora 19:30, Sala George Constantin
20 Decembrie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
20 Octombrie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
08 Octombrie 2017, ora 21:00, Sala George Constantin
15 Septembrie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
10 Iunie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
11 Mai 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
26 Aprilie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
31 Martie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
01 Martie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
23 Februarie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
18 Februarie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
27 Ianuarie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
19 Ianuarie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
15 Ianuarie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin
14 Ianuarie 2017, ora 19:30, Sala George Constantin

Arhivă articole