Mult zgomot pentru nimic

Mult zgomot pentru nimic

de William Shakespeare
Traducerea: Dan Amedeo Lăzărescu

Regia: Diana Lupescu
Scenografia: Nina Brumuşilă
Coregrafia: Roxana Colceag
Muzica: Călin Torsan, Silviu Fologea, Maria Balabaş

Distribuția:
Leonato – Ion Haiduc
Don Pedro – Gabriel Răuţă
Don John – Dani Popescu
Benedick – Cristian Nicolaie
Călugărul, un paracliser – Şerban Gomoi
Verges – Mircea Teodorescu
Un băiat – Nicolae Maican
Beatrice – Andreea Măcelaru Şofron
Margaret – Anca Bejenaru
Claudio – Lucian Ghimişi
Antonio – Ştefan Velniciuc
Balthazar – Vlad Gălăţianu
Borachio – Alexandru Mike Gheorghiu
Conrade – Bogdan Costea
Dogberry – Mihai Marinescu
Hero – Ioana Calotă
Ursula – Laura Anghel
O damă – Raluca Jugănaru Grosu / Alexandra Aga
Figurația: Petre Scrioșteanu, Nicușor Maican, Freddy Paraschiv, Cristian Uzarciuc, Antonio Musteațe, Cristian Tudor, Aurelian Schipor

Durată: 2 h 45 min. (cu pauză)

„Mult zgomot pentru nimic este una dintre primele comedii ale lui Shakespeare; în poveste, oamenii iubesc, urăsc fără motiv, trădează, urzesc intrigi, leagă prietenii, totul într-o notă tonică, plină de prospeţime şi de neprevăzut. Oricum, împletitura dramaturgică are un fir poliţist, un fir tragic, un fir comic-popular, un fir comic-romantic, dar şi un fir al limbajului inteligent şi strălucitor, cu noduri făcute din calambururi şi jocuri de cuvinte, apărând o lucrătură densă, de viaţă palpitantă. Chiar dacă, în Bucureşti, oferta de spectacole teatrale este foarte diversă, lumea e din ce în ce mai grăbită şi mai cinică. Aşa că e necesară o fugă într-o lume colorată, unde există binele şi răul, dar unde, evident, binele învinge. O lume cu oameni frumoşi, cu haine minunate, cu muzici melodioase, cu lumini strălucitoare e tentantă; să pleci de la teatru cu o scânteie de bucurie în suflet, să-ţi spui că, totuşi, viaţa e frumoasă şi că merită să lupţi pentru că izbânda depinde şi de tine. Cred că asta mi-aş dori să gândească publicul care va veni la spectacolul nostru.

Împreună cu scenografa Nina Brumuşilă, ne-am inspirat din bucuria, veselia, naivitatea şi diversitatea formelor şi culorilor lui Gaudi. Nina Brumuşilă este un artist extraordinar, cu care pot comunica dincolo de cuvinte; atât decorul, cât şi costumele sale sunt o adevărată explozie de fantezie, de sensibilitate şi de inventivitate. Muzica este şi creată, şi interpretată de grupul Einuea – Călin Torsan şi Silviu Fologea. Simpla lor prezenţă şi a instrumentelor la care cântă este un spectacol în spectacol; mulţi le vor lua muzica şi sonetele lui Shakespeare în gândurile şi inima lor, la plecare. Coregrafia spectacolului – pentru că toată lumea cântă şi dansează – e semnată de Roxana Colceag, deja o prietenă apropiată a teatrului, care ştie să pună în valoare toate calităţile actorilor noştri.”

Diana Lupescu

Stagiunea 2012-2013

 

Sala Horia Lovinescu

Data premierei: 23 mai 2013

Mult zgomot pentru nimic de William Shakespeare

Traducerea: Dan Amedeo Lăzărescu

 

Regia: Diana Lupescu

Scenografia: Nina Brumuşilă

Coregrafia: Roxana Colceag

Muzica: Călin Torsan, Silviu Fologea, Maria Balabaş

 

Distribuția:

Leonato – Ion Haiduc

Don Pedro – Gabriel Răuţă

Don John – Dani Popescu

Benedick – Cristian Nicolaie

Călugărul, un paracliser – Şerban Gomoi

Verges – Mircea Teodorescu

Un băiat – Nicolae Maican

Beatrice – Andreea Măcelaru Şofron

Margaret – Anca Bejenaru

Claudio – Lucian Ghimişi

Antonio – Ştefan Velniciuc

Balthazar – Vlad Gălăţianu

Borachio – Alexandru Mike Gheorghiu

Conrade – Bogdan Costea

Dogberry – Mihai Marinescu

Hero – Ioana Calotă

Ursula – Laura Anghel

O damă – Raluca Jugănaru Grosu / Alexandra Aga

Figurația: Petre Scrioșteanu, Nicușor Maican, Freddy Paraschiv, Cristian Uzarciuc, Antonio Musteațe, Cristian Tudor, Aurelian Schipor

Durata: 2 h 45 min. (cu pauză)

 

Sinopsis

Leonato, un nobil respectabil al orașului Messina, locuiește alături de frumoasa și naiva sa fiică, Hero, nepoata sa isteață, Beatrice, și tatăl acesteia, Antonio, fratele lui mai mare. Casa lui Leonato se pregătește de primirea unor oaspeți speciali: Don Pedro, prinț al Aragonului, se întoarce învingător dintr-o bătălie. Printre însoțitorii Alteței se numără și doi dintre cei mai dragi soldați ai săi, curajosul Claudio și inteligentul, dar înfumuratul Benedick.

Această vizită aduce cu sine o iubire la prima vedere, între tinerii Hero și Claudio, iar familia pune la cale căsătoria. În această vreme Benedick și Beatrice preferă să facă glume răutăcioase unul pe seama celuilalt, ceea ce îi face pe viitorii miri și pe Don Pedro să le joace o festă, care îi va face pe cei doi încăpățânați să se îndrăgostească.

Veselia își face sălașul în casa lui Leonato, dar Don John, fratele bastard al principelui Aragonului, nutrește planuri de răzbunare. Râvnind la tronul fratelui său, el urzește un plan care să arunce în dezonoare familia lui Leonato și să destrame fericirea amanților. Oare va reuși?

Shakespeare a oferit culturii universale o comedie ce se remarcă prin replicile iscusit construite ale personajelor, situațiile comice ce îmbină ludicul și prospețimea tinereții, cu farmecul primei iubiri, care ascund o subtilă cugetare asupra onoarei, castității și a intrigilor politice.

 

EXTRASE DIN TEXT:

Benedick: (…) eu știu una și bună: ca să nu ajung până la urmă să pățesc de ce mă tem, m-am hotărât să nu mă însor toată viața.

Don Pedro: Nu cred să mor mai înainte să te văd cum te îngălbenești de dragoste.

Benedick: Poate de mânie, de vreo boală sau de foame, Măria Ta. Dar de dragoste? Niciodată! Dacă veți face vreodată dovada că dragostea m-ar face să pierd sânge mai mult decât mi l-aș putea pune la loc cu băutura, spargeți-mi ochii cu pana unui autor de balade sau spânzurați-mă ca firmă la poarta unei case de femei cu moravuri ușoare. Și scrieți deasupra mea „CUPIDON CEL ORB”.

(Mult zgomot pentru nimic, Actul I, Scena I)

Don Pedro: Vorbiți încet, când e vorba de dragoste. (O ia de mână pe Hero și o duce în sala de bal.)

(Mult zgomot pentru nimic, Actul al II-lea, Scena I)

Claudio: (…) E neîndoios că prințul a cerut-o

Doar pentru el. Prietenia poate

Statornică să-și afle loc în toate ,

Afară de iubire. Se cuvine

Iubirea să nu-ți fie tălmăcită

Iubitei de un altul, chiar prieten.

Căci frumusețea este-o vrăjitoare;

Sub vraja ei, prietenia moare.

Această pildă veșnic poți s-o afli.

Trebuia să mă gândesc. Adio, Hero!

(Mult zgomot pentru nimic, Actul al II-lea, Scena I)

 

Argumentul regizoarei:

„E una dintre primele comedii ale lui Shakespeare; e vorba despre iubire, despre trădare, despre prietenie, despre intrigi și despre ura fără motiv, totul într-o notă tonică, plină de prospețime și neprevăzut. Oricum, împletitura dramaturgică are un fir polițist, un fir tragic, un fir comic-grosier, un fir comic-romantic, dar și un fir al limbajului inteligent și strălucitor, cu noduri de calambururi și jocuri de cuvinte, rezultând o lucrătură densă, de viață palpitantă. Și dacă, în București, oferta de spectacole teatrale este foarte diversă, lumea e din ce în ce mai grăbită și mai cinică. Așa că e necesară o fugă într-o lume colorată, unde există bine și rău, dar unde, evident, binele învinge. O lume cu oameni frumoși, cu haine frumoase, cu muzici melodioase, cu lumini strălucitoare e tentantă. Să pleci de la teatru cu o scânteie de bucurie în suflet, să-ți spui că, totuși, viața e frumoasă și că merită să lupți pentru că izbânda depinde și de tine. Cred că asta mi-aș dori să gândească publicul ce va veni la spectacolul nostru.

Împreună cu scenografa Nina Brumușilă, ne-am inspirat din bucuria, veselia, naivitatea și diversitatea formelor și culorilor lui Gaudi. Nina Brumușilă este un artist extraordinar, cu care pot comunica dincolo de cuvinte; atât decorul, cât și costumele sale sunt o adevărată explozie de fantezie, de sensibilitate și creativitate. Muzica este și creată, și interpretată de grupul Einuea – Călin Torsan și Silviu Fologea. Simpla lor prezență și a instrumentelor lor va fi un spectacol în spectacol; mulți le vor lua muzica și sonetele lui Shakespeare în gândurile și inima lor, la plecare. Coregrafia spectacolului – pentru că toată lumea cântă și dansează – e semnată de Roxana Colceag, deja o prietenă apropiată a teatrului, care știe să pună în valoare toate calitățile actorilor noștri.”

Diana Lupescu, regizoare

 

Despre autor

Cu greu putem cuprinde în câteva rânduri contribuția Marelui Will la identitatea și cultura universală prin poemele, sonetele și piesele sale. Autor de o inteligență ascuțită, cu o mare înțelegere față de profunzimile lumii și ale sufletului uman, cu o desăvârșită sensibilitate poetică, Shakespeare îmbină cuvintele cu imaginile, personajele cu situațiile, în forme expresive apropiate de perfecțiune.

„Începutul carierei sale în lumea teatrului este încă imprecis, dar, începând cu anul 1594, a fost un membru important al companiei de actori a Lordului Chamberlain (care a primit numele de King’s Men, după succesiunea la tron a lui James I, din 1603). Aveau cel mai bun actor al vremii, Richard Burbage; aveau cel mai bun teatru, The Globe (finalizat în 1599) și cel mai bun autor, Shakespeare. Nu este nicio surpriză în faptul că trupa a prosperat. Shakespeare a devenit, de-a lungul vieții sale, un profesionist al propriului teatru, asumându-și angajamentul față de meseria sa, făcând parte dintr-o trupă artistică și preocupându-se de succesul financiar adus de piesele sale.

Din păcate, sunt puține documente scrise care pot oferi informații despre modul în care viața profesională i-a modelat talentul. Singurul aspect care poate fi intuit este că, pentru mai bine de 20 de ani, William Shakespeare s-a devotat artei sale, scriind peste un milion de cuvinte de teatru poetic, de cea mai înaltă calitate.

În prima perioadă a evoluției sale ca dramaturg, Shakespeare nu s-a preocupat în mod deosebit de tragedie. Deși piesele sale istorice din acești ani surprindeau evenimente tragice, temele centrale erau altele. Tânărul autor era atras, mai degrabă, de comedii și de succesul imediat pe care acestea îl asigurau. Astfel, s-­a inspirat din textele unor scriitori precum: Robert Greene, John Lyly și Thomas Nashe. Rezultatul a fost comedia romantică, un gen dramatic recognoscibil, care a devenit prin excelență shakespearian, cu toate că la baza acesteia stau elemente preluate de la Greene și Lyly. La fel ca în operele maeștrilor lui, primele sale comedii abundă de povești ale jocurilor amoroase, în care tinere fete, curajoase și respectabile (interpretate de băieți adolescenți), după multe încurcături și peripeții, sunt cuplate cu pretendeții lor.”

(Sursa: Encyclopaedia Britannica)

 

06 Octombrie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
06 Septembrie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
27 Aprilie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
17 Martie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
17 Februarie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
03 Iunie 2017, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
08 Aprilie 2017, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
19 Martie 2017, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
04 Martie 2017, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
29 Ianuarie 2017, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
16 Decembrie 2016, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
11 Decembrie 2016, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
19 Aprilie 2016, ora 11:00, Sala
18 Aprilie 2016, ora 19:00, Sala
27 Februarie 2016, ora 19:00, Sala
05 Decembrie 2015, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
03 Mai 2015, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
05 Aprilie 2015, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
08 Martie 2015, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
07 Februarie 2015, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
24 Ianuarie 2015, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
11 Ianuarie 2015, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
23 Noiembrie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
02 Noiembrie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
19 Octombrie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
13 Septembrie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
08 Iunie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
24 Mai 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
25 Aprilie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
11 Aprilie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
11 Aprilie 2014, ora 11:00, Sala Horia Lovinescu
30 Martie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
01 Martie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
16 Februarie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
02 Februarie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
25 Ianuarie 2014, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
15 Decembrie 2013, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
01 Decembrie 2013, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
17 Noiembrie 2013, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
02 Noiembrie 2013, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
27 Octombrie 2013, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
26 Octombrie 2013, ora 11:00, Sala Horia Lovinescu

Arhivă articole