MOLIÈRE | ERÉILOM

MOLIÈRE | ERÉILOM

după Molière și Mihail Bulgakov

Traducerea şi adaptarea: Raluca Rădulescu

Scenariul: Roman Feodori și Raluca Rădulescu (cu participarea Olgăi Topunova)

Regia: Roman Feodori

Scenografia: Olga Nikitina
Coregrafia: Aleksandr Andriașkin
Muzica: Tibor Cári
Light-design: Taras Mihalevski
Asistent regie: Iulia Grigoriu
Asistent scenografie: Vlad Ivanov
Asistent coregrafie: Sandra Mahvima

Distribuția:
Molière, Scapin, Orgon, Don Juan, Argan – Şerban Gomoi

Trupa lui Molière:
Tartuffe, preotul, cardinalul – Rareș Andrici
Valère – Vlad Bălan
Damis – Răzvan Bănică
Sganarelle, Geronte, Domnul Poquelin, diaconul – Dani Popescu
Dorine, moașa – Crenguţa Hariton
Angélique – Cristina Juncu
Toinette – Ada Navrot
Elmire, Doamna Poquelin-Cressé – Isabela Neamțu
Cerșetorul – Filip Ristovski
Mariane – Mihaela Subţirică
Elmire, Béline, Armande Béjart – Sorina Ştefănescu
Elmire – Laura Vasiliu

Durata: 1 h 50 min.

Spectacolul își propune să ofere o imagine proaspătă, actuală a lui Molière, un nume esențial în dramaturgia universală. Dramaturg, poet și actor pasionat, Molière poate fi înțeles cel mai bine prin piesele sale, ele reprezintă cea mai autentică biografie – însăși moartea sa este una artistică, Molière murind pe scenă, în timp ce juca în piesa scrisă de el, Bolnavul închipuit. Astfel că montarea propusă de regizorul rus Roman Feodori – colaborator al Teatrului Nottara în urma Laboratorului de Teatru DENS din 2017 – va crea un portret inedit, original al lui Molière, trecând prin patru piese esențiale ale sale, Vicleniile lui Scapin, Bolnavul închipuit, Tartuffe, Don Juan, și două texte celebre ale lui Mihail Bulgakov, romanul Viața Domnului de Molière și piesa de teatru Cabala bigoților. O ocazie de a descoperi neașteptata modernitate a lui Molière.

Sala Horia Lovinescu

Prima reprezentație: 20 iulie 2018

MOLIÈRE | ERÉILOM

după Molière și Mihail Bulgakov

Traducerea şi adaptarea: Raluca Rădulescu

Scenariul: Roman Feodori și Raluca Rădulescu (cu participarea Olgăi Topunova)

Regia: Roman Feodori

Scenografia: Olga Nikitina

Coregrafia: Aleksandr Andriașkin

Muzica: Tibor Cári

Light-design: Taras Mihalevski

Asistent regie: Iulia Grigoriu

Asistent scenografie: Vlad Ivanov

Asistent coregrafie: Sandra Mahvima

 

Distribuția:

Molière, Scapin, Orgon, Don Juan, Argan – Şerban Gomoi

Trupa lui Molière:

Tartuffe, preotul, cardinalul – Rareș Andrici

Valère – Vlad Bălan

Damis – Răzvan Bănică

Sganarelle, Geronte, Domnul Poquelin, diaconul – Dani Popescu

Dorine, moașa – Crenguţa Hariton

Angélique – Cristina Juncu

Toinette – Ada Navrot

Elmire, Doamna Poquelin-Cressé – Isabela Neamțu

Cerșetorul – Filip Ristovski

Mariane – Mihaela Subţirică

Elmire, Béline, Armande Béjart – Sorina Ştefănescu

Elmire – Laura Vasiliu

Regia tehnică: Laura Libiu

Sufleur: Cristina Dumitrescu

 

Durata: 1 h 50 min.

 

Sinopsis

Spectacolul își propune să ofere o imagine proaspătă, actuală a lui Molière, un nume esențial în dramaturgia universală. Dramaturg, poet și actor pasionat, Molière poate fi înțeles cel mai bine prin piesele sale, ele reprezintă cea mai autentică biografie – însăși moartea sa este una artistică, Molière murind pe scenă, în timp ce juca în piesa scrisă de el, Bolnavul închipuit. Astfel că montarea propusă de regizorul rus Roman Feodori – colaborator al Teatrului Nottara în urma Laboratorului de Teatru DENS din 2017 – va crea un portret inedit, original al lui Molière, trecând prin patru piese esențiale ale sale, Vicleniile lui Scapin, Bolnavul închipuit, Tartuffe, Don Juan și două texte celebre ale lui Mihail Bulgakov, romanul Viața Domnului de Molière și piesa de teatru Cabala bigoților. O ocazie de a descoperi neașteptata modernitate a lui Molière.

 

EXTRASE DIN TEXT

DOMNUL POQUELIN: Fiule!

MOLIÈRE: Da, tată!

DOMNUL POQUELIN: Fiule, cu cât mă uit mai mult la tine, cu atât sunt mai dezamăgit. Te întreb pentru ultima oară: ce vrei Jean-Baptiste? Spune-mi ce vrei! Câtă răbdare crezi că mai am? Ce mă fac eu cu tine, Jean-Baptiste? Ce-i cu tine? Ce-ai pățit? Nu vrei să ai și tu o meserie, ca toți oamenii? Nu vrei să fii tapițer ca toți bărbații din neamul nostru? Vrei să ajungi un pierde-vară, un șarlatan, un escroc, un inutil? Vrei s-ajungi un sărăntoc? Un vagabond? O haimana? Auzi ce te-ntreb? Ce-ai de gând? Ce vrei să faci? Ce vrei tu de la viață?

MOLIÈRE: Tată, nu vreau să fiu tapițer! Nici avocat! Nu vreau!

DOMNUL POQUELIN: Și-atunci ce vrei?

MOLIÈRE: Vreau să fiu actor.

DOMNUL POQUELIN: Cred că n-am auzit bine, Jean-Baptiste. Fă-mă să înțeleg!

MOLIÈRE: Vreau să fiu actor.

DOMNUL POQUELIN: Du-te-n camera ta, fiule, și mai gândește-te! Gândește-te bine! Și când te răzgândești, poți să ieși.

MOLIÈRE (fără să iasă din scenă): M-am gândit bine. Voi fi actor.

*

MOLIÈRE: În ziua de 30 iunie 1643, la Paris, Molière a înființat Ilustrul său Teatru.

UN ACTOR: Afacerile Ilustrului Teatru mergeau așa de prost, încât Molière, girantul financiar al trupei, a ajuns la închisoarea datornicilor.

*

ACTRIȚA: 142 de livre.

DOMNUL POQUELIN: 142 de livre?

ACTRIȚA: Asta e tot ce vă cerem, domnule.

DOMNUL POQUELIN: Le-ar fi câștigat într-o lună, dar el a ales teatrul! Acum să suporte consecințele!

ACTRIȚA: Doar 142 de livre…

DOMNUL POQUELIN: 142 de livre… Ce dracu a căutat la teatru?

ACTRIȚA: Domnule, dacă nu vreți să ne ajutați din datorie părintească, ajutați-ne măcar din milă creștinească.

DOMNUL POQUELIN: Nu.

DOMNUL POQUELIN: Un bufon, asta ești, un jongler, un păpușar, un parazit, o lipitoare!

MOLIÈRE: Uite cine vorbește! Un tapițer.

DOMNUL POQUELIN: Tai frunză la câini, pierzi vremea pe banii mei… Să fie ultima oară! S-a-nțeles?

MOLIÈRE: Da, să trăiți! Domnule tapițer! Un tapițer, tapițerule, tapițerule…

DOMNUL POQUELIN: Un bufon, un jongler, un păpușar, un parazit, o lipitoare!

MOLIÈRE: Mulțumesc, tată!

*

MOLIÈRE: În anul 1645, Molière a fost nevoit să părăsească Parisul. Însoțit de trupa sa, a bătut Franța în lung și-n lat, dând spectacole prin șuri și piețe. A fost perioada în care a început să scrie primele piese de teatru.

 

REPERE BIOGRAFICE

REGIZORUL

Roman Feodori s-a născut în Ural, în anul 1978. În 2001 a absolvit Facultatea de Istorie din orașul natal, devenind profesor. În anul 2004, a absolvit Institutul de Arte Scenice din Sankt-Petersburg, la clasa de regie a lui Ghenadi Trostianețki, cu dublă specializare: regie și actorie. După absolvire a fost angajat ca regizor-principal la Teatrul Dramatic din Altai, iar în anul 2011 a fost angajat ca regizor-principal și apoi director artistic la Teatrul Tânărului Spectator din Krasnoiarsk.

A montat peste 30 de spectacole în teatre din Rusia (Altai, Ekaterinburg, Tver etc.), din Țările Baltice, dar și din Sankt-Petersburg și în cele mai importante teatre din Moscova: MHAT / Teatrul de Artă din Moscova și Teatrul Națiunilor, titluri din dramaturgia clasică și contemporană rusă și universală: Peer Gynt de Henrik Ibsen, Alice după L. Carroll, Degete magice după V. Durnenkov, Visul unei nopți de vară, Coriolan, Îmblânzirea scorpiei, A douăsprezecea noapte de W. Shakespeare, Crăiasa zăpezii și Mica sirenă de H.C. Andersen, Visul Natașei de Iaroslava Pulinovici, Un tramvai numit dorință de T. Williams, Antigona de Jean Anouilh, Mutter Courage și copiii ei de B. Brecht, Nebuna din Chaillot de J. Giraudoux, Omul cel bun din Sîciuan de B. Brecht etc.

La Teatrul Tânărului Spectator din Krasnoiarsk, sub coordonarea artistică a lui Roman Feodori se desfășoară, în ultimii ani, o serie de proiecte artistice și socio-culturale pentru artiști și public, pentru toate vârstele: Laboratorul de Dramaturgie și Regie Contemporană „Cuier”, un laborator de dramaturgie pentru adolescenți „ClassAct”, un proiect cu participarea copiilor cu probleme auditive „Vocea omenească”, un festival anual de teatru pentru copii, dar și programe de teatru pentru spectatori maturi.

Spectacolele montate de Roman Feodori au fost premiate în cadrul diverselor festivaluri regionale, naționale și internaționale. În ultimii 7 ani, spectacolele sale au primit numeroase nominalizări și premii (la toate categoriile) la Festivalul Masca de Aur, cel mai recent fiind Premiul pentru cea mai bună regie la ediția 2017 (pentru musicalul Hamalul și regele, după V. Alenikov), după ce în 2016, spectacolul vizual Alisa (regizat împreună cu Daniil Ahmedov) a primit Premiul Special al juriului tot la Festivalul Masca de Aur pentru: „un exemplu viu de spectacol-feerie”

În prezent, Roman Feodori este director artistic al Teatrului Tânărului Spectator din Krasnoiarsk, cel mai recent spectacol regizat fiind Muștele, după J.P. Sartre (premiera: octombrie 2017), joacă în cea mai recentă producție a Teatrului de Artă din Moscova (Drum bun 19.17, în regia lui A. Malocinikov, care a avut premiera în noiembrie 2017)

COREGRAFUL

Aleksandr Andriașkin s-a născut în Novosibirsk, în 1980, locuiește în Moscova, dar lucrează pe tot teritoriul Rusiei și în Europa. În 1998, împreună cu alți tineri dansatori, a fondat compania Wampeter dc (Novosibirsk), cu care a participat, timp de opt ani, la numeroase festivaluri de dans contemporan, în calitate de performer, coregraf și manager.

Este unul dintre fondatorii și directorii artistici ai companiei Art-centre „PRO- motion”, care își propune să dezvolte și să popularizeze dansul contemporan în Novosibirsk. În 2005, a inițiat și coordonat seriile de întâlniri „Art Meets Art” (improvizații în cadrul cărora muzicieni, dansatori, actori, artiști vizuali împărtășesc idei comune).

În 2007, s-a mutat în Moscova. În prezent, face parte din Compania Povstanzi, în cadrul căreia a dezvoltat proiectul „MERA”. Lucrează la Tsekh ca profesor și coregraf.

În 2009, a fost selecționat în cadrul programului Dance Web – parte din ImpulsTanz (Viena), și în laboratorul Jacob’s Pillow dedicate dansului și teatrului. În 2010, a fost invitat, pentru trei luni, la rezidența Tanz Quartier (Viena).

În 2011, a fost selecționat în cadrul laboratorului SiWic Lab pentru coregrafi, iar spectacolul său I will try a intrat pe lista scurtă a hubului artistic Aerowaves.

SCENOGRAFUL

Olga Igorevna Nikitina s-a născut în 1989, la Moscova. A absolvit Academia Rusă de Artă Teatrală (GITIS), secția scenografie, la clasa prof. D. Krîmov – E. Kamenkovici. După absolvire, a fost scenograful Centrului de Teatru Contemporan V.S. Meyerhold din Moscova. A predat la Studioul Teatrului de Artă din Moscova. A curatoriat proiecte de artele spectacolului și arte plastice, a expus la expoziții de scenografie și arte vizuale, a realizat scenografia a peste 40 de spectacole în Rusia, Europa și SUA. A primit numeroase premii și nominalizări la diverse festivaluri naționale și internaționale.

COMPOZITORUL

Tibor Cári s-a născut pe 19 ianuarie 1979, la Odorheiu Secuiesc, a absolvit Liceul de Muzică și apoi Facultatea de Muzică din Timișoara. În al treilea an de facultate începe să-și cânte propriile compoziții la vernisaje, lansări de carte și la alte evenimente culturale. În ultimul an, colaborează cu Teatrul de Stat Csiky Gergely din Timișoara, mai întâi ca pianist, apoi, în scurt timp, în calitate de compozitor. Născut pentru scenă, Tibor Cári a scris muzică pentru mai mult de o sută de spectacole, pentru filme, spoturi și generice TV. Alături de orchestra sa, muzicianul a susținut concerte în toată țara, în cadrul proiectului Muzica teatrului.

LIGHT DESIGNER

Taras Mihalevski s-a născut în 1980, la Omsk, într-o familie de actori. În 2001, a absolvit la Școala de Muzică Șebalin din Omsk, specializarea chitară. În 2006, a absolvit Universitatea de Stat din Moscova pentru Cultură și Arte, la Catedra de Arte Populare. Din 2002 până în prezent, este prim light-designer la Teatrul Școala Artei Dramatice. În 2012, a fost premiat cu Diploma de Onoare a Ministerului Culturii din Federația Rusă pentru o mare contribuție la dezvoltarea culturii. În 2015, a fost nominalizat la Premiile Masca de Aur pentru spectacolul Alisa, producție a Teatrului Tânărului Spectator din Krasnoiarsk. În cadrul Festivalului Primăvara Teatrală din 2016, a obținut Premiul pentru cel mai bun light-designer, pentru spectacolul Cărăușul și regele, Teatrul Tânărului Spectator din Krasnoiarsk. În 2016, a fost nominalizat de două ori la Premiile Masca de Aur pentru spectacolul Maria, produs de Teatrul Dramatic din Omsk și pentru Cărăușul și regele, Teatrul Tânărului Spectator din Krasnoiarsk. În 2017, a fost premiat de către Administrația orașului Moscova pentru contribuția sa la dezvoltarea culturii orașului. În 2017, a fost nominalizat la Premiile Masca de Aur, pentru spectacolul Bătrânul și marea, din cadrul Festivalului Internațional A.P. Cehov. A produs peste 200 de spectacole dramatice și musicaluri, lucrând în Japonia, Franța, Olanda, Portugalia, Belgia, Grecia, Georgia, Ungaria, Estonia, Letonia și România.

Dosar realizat de Silvia Dumitrache

 

 

30 Aprilie 2020, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
14 Noiembrie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
05 Octombrie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
28 Mai 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
18 Aprilie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
17 Aprilie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
28 Martie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
27 Martie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
20 Februarie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
30 Ianuarie 2019, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
14 Decembrie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
13 Decembrie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
14 Noiembrie 2018, ora 14:00, Sala Horia Lovinescu
12 Octombrie 2018, ora 18:00, Sala Horia Lovinescu
28 Septembrie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu
20 Iulie 2018, ora 19:00, Sala Horia Lovinescu

Arhivă articole